Pratik Bilgiler

✅ 30 Aralık 2023 Tarihli ve 32415 Sayılı Resmî Gazete 2. Mükerrer’de yayınlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 324)'ne göre, 2024 yılı gelir vergisi dilimleri ve istisnaları aşağıdaki şekilde yayınlanmıştır.
✅ Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliği (Seri No: 68) gereğince muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde tahsil edilecek 2024 yılı damga vergisi tutarı ise 365,50 TL olarak belirlenmiştir.
 

01/01/2024 İTİBARIYLA UYGULANACAK ASGARİ ÜCRET VE SİGORTA PRİMİ ESAS KAZANÇ TUTARLARI

Günlük Kazanç Alt Sınırı666,75 TLAylık Kazanç Alt Sınırı20.002,5 TL
Günlük Kazanç Üst Sınırı5.000,63 TLAylık Kazanç Üst Sınırı150.018,90 TL
Sigorta Primi İşçi Payı(%14)2.800,35 TL 
Sigorta Primi İşveren Payı(20,5)4.100,51 TL 
Sigorta Primi İşveren Payı(15,5)3.100,39 TL(%5 indirim hakkı kazanılması halinde)
İşsizlik Sigortası İşçi Payı(%1)200,03 TL 
İşsizlik Sigortası İşveren Payı(%2)400,05 TL 
İşverene Maliyeti24.503,06 TL 
İşverene Maliyeti23.502,94 TL(%5 indirim hakkı kazanılması halinde)
Net Ücret17.002,13 TL 
Asgari Ücret Desteği700 TL(Sigortalı Başına)

 

Teslimin/Hizmetin Cinsi

Teslimin Yapıldığı/Hizmetin Verildiği Kuruluşlar

Tevkifat Oranı

KDV Genel Uygulama Tebliğindeki Bölümü

Yapım İşleri ile Bu İşlerle Birlikte İfa Edilen Mühendislik-Mimarlık ve Etüt-Proje Hizmetleri

*Belirlenmiş Alıcılar

4/10

2.1.3.2.1.

5 Milyon TL’yi Aşan Yapım İşleri

KDV Mükellefleri

4/10

2.1.3.2.1.

Etüt, Plan-Proje, Danışmanlık, Denetim ve Benzeri Hizmetler

*Belirlenmiş Alıcılar

9/10

2.1.3.2.2.

Makine, Teçhizat, Demirbaş ve Taşıtlara Ait Tadil, Bakım ve Onarım Hizmetleri

*Belirlenmiş Alıcılar

7/10

2.1.3.2.3.

Yemek Servis ve Organizasyon Hizmetleri

*Belirlenmiş Alıcılar

5/10

2.1.3.2.4.

İşgücü Temin Hizmetleri

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

9/10

2.1.3.2.5.

Yapı Denetim Hizmetleri

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

9/10

2.1.3.2.6.

Fason Olarak Yaptırılan Tekstil ve Konfeksiyon İşleri, Çanta ve Ayakkabı Dikim İşleri ve Bu İşlere Aracılık Hizmetleri

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

7/10

2.1.3.2.7.

Turistik Mağazalara Verilen Müşteri Bulma / Götürme Hizmetleri

KDV Mükellefleri

9/10

2.1.3.2.8.

Spor Kulüplerinin Yayın, Reklâm ve İsim Hakkı Gelirlerine Konu İşlemleri

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

9/10

2.1.3.2.9.

Temizlik, Çevre ve Bahçe Bakım Hizmetleri

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

9/10

2.1.3.2.10.

Servis Taşımacılık Hizmetleri

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

5/10

2.1.3.2.11.

Karayolu ile Yük Taşıma Hizmetleri

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

2/10

2.1.3.2.11.

Her Türlü Baskı ve Basım Hizmetleri

*Belirlenmiş Alıcılar

7/10

2.1.3.2.12.

Ticari Reklam Hizmetleri

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

3/10

2.1.3.2.15.

Külçe Metal Teslimleri

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

7/10

2.1.3.3.1.

Bakır, Çinko, Alüminyum ve Kurşun Ürünlerinin Teslimi

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

7/10

2.1.3.3.2.

Hurda ve Atık Teslimi

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

7/10

2.1.3.3.3.

Metal, Plastik, Lastik, Kauçuk, Kâğıt, Cam Hurda ve Atıkları ile Konfeksiyon Kırpıntılarından Elde Edilen Hammadde Teslimi

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

9/10

2.1.3.3.4.

Pamuk, Tiftik, Yün ve Yapağı ile Ham Post ve Deri Teslimleri

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

9/10

2.1.3.3.5.

Ağaç ve Orman Ürünleri Teslimi

KDV Mükellefleri ve Belirlenmiş Alıcılar

5/10

2.1.3.3.6.

                       

*Belirlenmiş Alıcılar:

 

- 5018 sayılı Kanuna ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlar, il özel idareleri ve bunların teşkil ettikleri birlikler, belediyelerin teşkil ettikleri birlikler ile köylere hizmet götürme birlikleri,

 

- Yukarıda sayılanlar dışındaki, kanunla kurulan kamu kurum ve kuruluşları,

 

- Döner sermayeli kuruluşlar,

 

- Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları,

 

- Kanunla kurulan veya tüzel kişiliği haiz emekli ve yardım sandıkları,

 

- Bankalar,

 

- Sigorta ve reasürans şirketleri,

 

- Sendikalar ve üst kuruluşları

 

- Vakıf üniversiteleri,

 

- Mobil elektronik haberleşme işletmecileri,

 

- Büyükşehir belediyelerinin su ve kanalizasyon idareleri,

 

- Kamu iktisadi teşebbüsleri (Kamu İktisadi Kuruluşları, İktisadi Devlet Teşekkülleri),

 

- Özelleştirme kapsamındaki kuruluşlar,

 

- Türkiye Varlık Fonu ile alt fonlara devredilen kuruluşlar,

 

- Organize sanayi bölgeleri ile menkul kıymetler, vadeli işlemler borsaları dahil bütün borsalar,

 

- Yarıdan fazla hissesi doğrudan yukarıda sayılan idare, kurum ve kuruluşlara ait olan (tek başına ya da birlikte) kurum, kuruluş ve işletmeler,

 

- Payları Borsa İstanbul (BİST) A.Ş.nde işlem gören şirketler,

 

- Kalkınma ve yatırım ajansları

 

**Diğer Hizmetler:

 

KDV mükellefleri tarafından, 5018 sayılı Kanuna ekli cetveller kapsamındaki idare, kurum ve kuruluşlar, kanunla kurulan kamu kurum ve kuruluşları, döner sermayeli kuruluşlar, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, bankalar, sigorta ve reasürans şirketleri, kanunla kurulan veya tüzel kişiliği haiz emekli ve yardım sandıkları ile kalkınma ajanslarına ifa edilen ve Tebliğde özel olarak belirlenmeyen diğer bütün hizmet ifalarında söz konusu alıcılar tarafından (5/10) oranında KDV tevkifatı uygulanır.

 

Söz konusu işlemler için sınır KDV dahil 1.000 TL olarak belirlenmiştir.

Bent No

GVK /94.Maddesinin açıklaması

Oran

2

Yaptıkları serbest meslek isleri dolayısıyla bu isleri icra edenlere yapılan ödemelerden (noterlere serbest meslek faaliyetlerinden dolayı yapılan ödemeler hariç)

 

a.

18.madde kapsamına giren serbest meslek isleri dolayısıyla yapılan ödemelerden

%17

b.

Diğerlerinden

%20

3

42.madde kapsamına giren isler dolayısıyla bu isleri dolayısıyla bu isleri yapanlara (kurumlar dahil) ödenen istihkak bedellerinden

%3

4

Dar mükellefiyete tabi olanlara, telif ve patent haklarının satışı dolayısıyla yapılan ödemelerden

%20

5.a.

70.maddede yazılı mal ve hakların kiralanması karşılığı yapılan ödemelerden

%20

b.

Vakıflar ve derneklere ait gayrimenkullerin kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira ödemelerinden

%20

6.a.

Dağıtılsın veya dağıtılmasın Kurumlar Vergisi Kanununun 8.maddesinin 4 no.lu bendinin;

 

a.

Tam mükellef kurumlar tarafından; tam mükellef gerçek kişilere, gelir ve kurumlar vergisi mükellefi olmayanlara ve gelir vergisinden muaf olanlara dağıtılan, 75 inci maddenin ikinci fıkrasının (1), (2) ve (3) numaralı bentlerinde yazılı kâr paylarından (kârın sermayeye eklenmesi kâr dağıtımı sayılmaz.)

%15

b.

Tam mükellef kurumlar tarafından; dar mükellef gerçek kişilere ve gelir vergisinden muaf olan dar mükelleflere dağıtılan, 75 inci maddenin ikinci fıkrasının (1), (2) ve (3) numaralı bentlerinde yazılı kâr paylarından (kârın sermayeye eklenmesi kâr dağıtımı sayılmaz) 

%15

10. a.

Başbayiler hariç olmak üzere, 14/3/2007 tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunda tanımlanan şans oyunlarına ilişkin olarak; bilet, kupon ve benzerlerini satanlara, düzenlenen her türlü bahis ve şans oyunlarının oynatılmasına aracılık edenlere, diğer kişilerce çıkartılan bu nitelikteki biletleri satanlara yapılan komisyon, prim ve benzeri ödemelerden

% 15

b.

4077 sayılı tüketicinin korunması hakkında kanuna göre gerçek ve tüzel kişilerin mallarını iş akdi ile bağlı olmaksızın bunlar adına kapı kapı dolaşmak suretiyle tüketiciye satanlara bu faaliyetleriyle ilgili olarak yapılan komisyon, prim ve benzeri ödemelerden

% 20

11

Çiftçilerden alınan zirai mahsullerden ve hizmetler için yapılan ödemelerden;

 

a.

Hayvan ve bunların mahsulleri ile kara ve su avcılığı mahsulleri için,

 

i.

Ticaret borsalarında tescil ettirilerek satın alınan için

% 1

ii.

(i) alt bendi dışında kalanlar için

% 2

b,

Diğer zirai mahsuller için,

 

i.

Ticaret borsalarında tescil ettirilerek satın alınanlar için

% 2

ii.

(i) alt bendi dışında kalanlar için

% 4

c.

Zirai faaliyet kapsamında ifa edilen hizmetler için

 

i.

Orman idaresine veya orman idaresine karsı taahhütte bulunan kurumlara yapılan ormanların ağaçlandırılması, bakimi, kesimi, ürünlerin toplanması, taşıması ve benzeri hizmetler için

% 2

ii.

Diğer hizmetler için

% 4

d.

Çiftçilere yapılan doğrudan gelir desteği ve alternatif ürün ödemeleri için

% 0

12

PTT acenteliği yapanlara, bu faaliyetleri nedeniyle ödenen komisyon bedeli üzerinden

% 20

13

Esnaf muaflığından yararlananlara mal ve hizmet alımları karşılığında yapılan ödemelerden;

 

a.

Havlu, çarşaf, çorap, hali, kilim, dokuma mamulleri, örgü, dantel, her nevi turistik eşya, haşir, sepet, süpürge, paspas, fırça, yapma çiçek ve benzeri emtia bedelleri veya bu emtianın imalinde ödenen hizmet bedelleri üzerinden

% 2

b.

Hurda mal alımları için

% 2

c.

Diğer mal alımları için

% 5

ç.

Esnaf muaflığından yararlananlara ihtiyaç fazlası elektrik bedeli olarak yapılan ödemeler üzerinden

% 0

d.

Diğer hizmet alımları ('a', 'b' ve 'c' alt bentleri hariç olmak üzere mal ve hizmet bedeli ayrılmaması hali de bu kapsamdadır) için,

% 10

14

75. maddenin ikinci fıkrasının 14 numaralı bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından (Kanunla kurulan dernek ve vakıflar, vergi muafiyeti tanınan vakıflar, kamu menfaatine yararlı dernekler ile dernek ve vakıf olmamakla birlikte; odalar, borsalar, meslek örgütleri ve bunların üst kuruluşları, siyasi partiler, emekli ve yardım sandıkları gibi vergi uygulamalarında dernek ve vakıf olarak kabul edilenler hariç, dernek ve vakıflar dahil)

% 15

15.a.

75' inci maddenin ikinci fıkrasının 15 numaralı bendinin (a) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından

% 15

b.

75' inci maddenin ikinci fıkrasının 15 numaralı bendinin (b) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından

% 10

16.a.

75 inci maddenin ikinci fıkrasının 16 numaralı bendinin (a) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından

% 15

b.

75 inci maddenin ikinci fıkrasının 16 numaralı bendinin (b) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından

% 10

c.

75 inci maddenin ikinci fıkrasının 16 numaralı bendinin (c) alt bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından

% 5

17

 75 inci maddenin ikinci fıkrasının 17 numaralı bendi kapsamındaki menkul sermaye iratlarından,

% 25

18

Vergi Usul Kanununun 11 inci maddesinin yedinci fıkrası kapsamına giren ödemelerden,

% 25

 

 

2019

2020

2021

  Yıllar

(Tüfe)

(Yi-Üfe)

(Tüfe)

(Yi-Üfe)

(Tüfe)

(Yi-Üfe)

Aylar

Aylık

Yıllık

Aylık

Yıllık

Aylık

Yıllık

Aylık

Yıllık

Aylık

Yıllık

Aylık

Yıllık

Ocak

1,06

20,35

0,45

32,93

1,35 

12,15

1,84

8,84

 

 

 

 

Şubat

0,16

19,67

0,55

29,59

0,35

12,37

2,33

9,26

 

 

 

 

Mart

1,03

19,71

2,14

29,64

0,57

11,86

3,22

8,50

 

 

 

 

Nisan

1,69

19,50

5,18

30,12

0,85

10,94

1,28

6,71

 

 

 

 

Mayıs

0,95

18,71

7,99

28,71

1,3611,391,545,53

 

 

 

 

Haziran

0,03

15,72

8,09

25,04

1,13

12,620,696,17

 

 

 

 

Temmuz

1,36

16,65

7,02

21,66

0,5811,761,028,33

 

 

 

 

Ağustos

0,86

15,01

6,39

13,45

0,86

11,77

2,35

11,53

 

 

 

 

Eylül

0,99

9,26

6,53

2,45

0,9711,752,6514,33

 

 

 

 

Ekim

2,00

8,55

6,71

1,70

2,13

11,89

3,55

18,20

 

 

 

 

Kasım

0,38

10,56

6,63

4,26

2,30

14,03

4,08

23,11

  

 

 

Aralık

0,74

11,84

7,36

7,36

1,25

14,60

2,36

25,15

  

 

 

 

2023 yılı yeni asgari ücret açıklandı, asgari ücret aylık brüt 10.008,00 TL, aylık net 8.506,80 TL, günlük brüt 333,60 TL olarak belirlendi. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından yapılan açıklamaya göre yıllık bazda %70 in üzerinde bir artış yapıldı, 01.01.2023 tarihlerinden itibaren geçerli asgari ücret brüt 10.008,00 TL, net 8.506,80 TL olarak belirlendiği ifade edilmiştir. Heyecanla beklenen asgari ücret 2023 uzun süren görüşmelerin ardından Asgari Ücret Tespit Komisyonu tarafından belirlendi. Milyonlarca çalışanı ilgilendiren 2023 Asgari Ücret net ve brüt tutarları, Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girecektir.
Asgari Ücret 2023 Brüt Ücret (Aylık) 10.008.00 TL
Asgari Ücret 2023 Net Ücret (Aylık) 8.506,80 TL
Asgari Ücret 2023 Brüt Ücret (Günlük) 333,60 TL

ASGARİ ÜCRET 2023

Asgari Ücret 2023 Yasal Kesintileri
Brüt Ücret 10.008,00
Sigorta Primi İşçi Payı 1.401,12
İşsizlik Sigortası Primi İşçi Payı 100,08
Kesintiler Toplamı 1.501,20
NET ÜCRET (Asgari Ücret) 8.506,80

İşverene Maliyeti 2023

Asgari Ücret 10.008,00
SGK Primi % 15,5 (İşveren Payı) 1.551,24
İşveren İşsizlik Sigorta Fonu 200,16
İşverene Toplam Maliyeti 11.759,40
SGK primine esas taban ve tavan ücretler Mevzuat Ekibimiz tarafından hesaplanarak aşağıdaki tabloda yer almaktadır. 2023 Yılı Sigorta Primine Esas Ücret Sınırları açıklanmıştır. 5510 Sayılı Kanunun 82.maddesi gereğince 4 a'ya tabi sigortalı çalışanlar ile ilgili olan bu sınır, alınacak primlerin hesabına esas tutulan günlük kazancın alt sınırı, asgari ücretin otuzda biri, üst sınırı ise bu tutarın 7,5 katıdır.

2023 Yılı 1. Dönem Sigorta Primine Esas Ücret Sınırları

SGK (SSK) Tabanı 10.008,00 TL
SGK (SSK) Tavanı 75.060,00 TL

Yıllar İtibari İle SGK Taban Ücreti ve Tavan Ücreti Sınırları

DÖNEM TABAN ÜCRETİ TAVAN ÜCRETİ
01.01.2023 - 30.06.2023 10.008,00 TL 75.060,00 TL
01.07.2022 - 31.12.2022 6.471,00 TL 48.532,50 TL
01.01.2022 - 30.06.2022 5.004,00 TL 37.530,00 TL
01.01.2021 - 31.12.2021 3.577,50 TL 26.831,40 TL
01.01.2020 - 31.12.2020 2.943,00 TL 22.072,50 TL
01.01.2019 - 31.12.2019 2.558,40 TL 19.188,00 TL
01.01.2018 - 31.12.2018 2.029,50 TL 15.221,40 TL
01.01.2017 - 31.12.2017 1.777,50 TL 13.331,40 TL
01.01.2016 - 31.12.2016 1.647,00 TL 10.705,50 TL
01.01.2015 - 30.06.2015 1.201,50 TL 7.809,90 TL
01.07.2015 - 31.12.2015 1.273,50 TL 8.277,90 TL
01.01.2014 - 30.06.2014 1.071,00 TL 6.961,50 TL
01.07.2014 - 31.12.2014 1.134,00 TL 7.371,00 TL
01.01.2013 - 30.06.2013 978,60 TL 6.360,90 TL
01.07.2013 - 31.12.2013 1021,50 TL 6.639,90 TL
01.01.2012 - 30.06.2012 886,50 TL 5.762,40 TL
01.07.2012 - 31.12.2012 940,50 TL 6.113,40 TL
01.01.2012 - 30.06.2012 886,50 TL 5.762,40 TL
01.07.2012 - 31.12.2012 940,50 TL 6.113,40 TL
01.07.2011 - 31.12.2011 837,00 TL 5.440,50 TL
01.01.2011 - 30.06.2011 796,50 TL 5.177,40 TL
01.07.2010 - 31.12.2010 760,50 TL 4.943,40 TL
01.01.2010 - 30.06.2010 729,00 TL 4.738,50 TL
01.07.2009 - 31.12.2009 693,00 TL 4.504,50 TL
01.01.2009 - 30.06.2009 666,00 TL 4.329,00 TL
Kaynak: www.MuhasebeTR.com

2023 İşsizlik Maaşı Ne Kadar?

İşsizlik maaşı hakkında merak edilen sorulardan biri de elde edilecek işsizlik maaşının aylık kaç TL olduğudur. İşsizlik sigortası primi ödemiş olan sigortalı işsizlere 2023 yılında işsizlik maaşı aldıkları aylık sürelerde asgari ve azami işsizlik maaşı tutarı şu şekildedir;
2023 Yılı İşsizlik Maaşı Aylık Brüt Damga Vergisi Aylık Net
Asgari 4.003,20 TL 30,38 TL 3.972,82 TL
Azami 8.006,40 TL 60,77 TL 7.945,63 TL

İşsizlik Maaşı Nedir?

Hizmet akdi ile bir işyerinde çalışmakta iken istek, yetenek, sağlık ve yeterliliği olmasına rağmen, herhangi bir kasıt unsuru bulunmaksızın işini kaybeden sigortalıların işlerini kaybetmeleri nedeniyle uğramış oldukları gelir kaybının bir süre ve belirli bir ölçüde karşılayan geçici destek işsizlik sigortası olarak adlandırılmaktadır. İşsizlik sigortası kapsamında olan kişilere işsiz kalması halinde ödenen geçici destek tutarı ise işsizlik maaşı veya işsizlik ödeneği olarak adlandırılır.4447 Sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu kapsamında içeriği tanımlanmış olan işsizlik maaşı sigortalı çalışanlar için yasadaki şartları sağlamış olmaları şartıyla geçici bir güvenlik sistemidir.

İşsizlik Maaşında Başvuru Şartları Nelerdir?

İşsizlik sigortası kapsamında işsizlik maaşı almak isteyen işçinin;
  • Kendi istek ve kusuru olmaksızın işini kaybetmiş olması,
  • Son 3 yıl içinde en az 600 gün işsizlik sigorta priminin ödenmiş olması,
  • İşten ayrılmadan önceki son 120 gün hizmet akdine tabi çalışmış olması,
gerekmektedir.

Önemli Değişiklik: İşsizlik Maaşı İçin Zorunlu Olan 120 Gün Prim Ödeyerek Sürekli Çalışmış Olma Şartı Değişti!

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından 2018 yılı içerisinde açıklanan 100 günlük eylem planı ile işsizlik maaşı şartlarından olan 120 gün kesintisiz prim ödeme şartının esnetileceği ifade edilmişti. Mecliste yapılan düzenleme sonrası 18 Ocak 2019 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 7161 sayılı torba kanun ile hizmet akdinin sona ermesinden önceki 120 gün kesintisiz “prim ödeyerek sürekli çalışmış” olma şartı “hizmet akdine tabi” olma şeklinde değiştirilmiştir. Yapılan düzenleme ile birlikte eksik günleri nedeniyle 120 gün kesintisiz prim ödeme gününe sahip olması şartının yarattığı mağduriyetin de önüne geçilmiş oldu.

İşsizlik Maaşını Kimler Alabilir?

İşsizlik maaşında bir hizmet akdine dayalı olarak çalışan sigortalılar, kısmi süreli iş sözleşmesi ile çalışan sigortalılardan isteğe bağlı prim ödeyenler sandıklara tabi sigortalılar ve ülkemizde çalışma vizesi ile çalışan yabancı işçiler işsizlik sigortası kapsamındadır.

İşsizlik Maaşı İçin Nereye Başvurulur?

Sigortalı bir işte çalışırken istek ve kusuru olmaksızın işsiz kalan sigortalının son üç yıl içinde 600 gün işsizlik sigorta primin olması ve işten ayrılmadan önce en az 120 gün hizmet akdine tabi çalışmış olması koşuluyla hizmet akdinin feshinden sonra İŞKUR'a şahsen ya da www.iskur.gov.tr veya https://www.turkiye.gov.tr/issizlik-odenegi-basvurusu üzerinden başvurulmaları gerekmektedir.

İşsizlik Maaşı Başvuru Süresi Nedir?

İşsiz kalan sigortalının son üç yılda 600 gün işsizlik sigorta primi olması ve işten ayrılmadan önce en az 120 gün hizmet akdine tabi çalışmış olması koşuluyla hizmet akdinin feshinden sonraki 30 gün içinde İŞKUR’a şahsen ya da elektronik ortamda başvurması gerekmektedir.

İşsizlik Maaşı Başvurusu İçin Gerekli Evraklar Nelerdir?

Sigortalı olarak çalışmakta iken işsiz kalan işçi işsizlik maaşını şahsen İŞKUR’a başvurarak ya da elektronik ortamda başvurarak alabilirler. Elektronik ortamda E-Devlet üzerinden başvuranlar başvuru adresi https://www.turkiye.gov.tr/issizlik-odenegi-basvurusu ‘dir. E-Devlet üzerinden başvuranların İŞKUR’a ayrı bir belge teslim etmelerine gerek yoktur. İŞKUR’a elden başvurarak işsizlik maaşından faydalanmak isteyenlerin ise nüfus kâğıdı, işten ayrılış bildirgesi ve işsizlik maaşı dilekçesi ile şahsen başvurmaları gerekmektedir.

İşsizlik Maaşı Nasıl Hesaplanır?

Sigortalı işsizler işsizlik ödeneğine hak kazandıkları andan itibaren son 3 yıla göre yatırılan işsizlik prim günleri ile değişkenlik gösteren sürelerde işsizlik maaşı alırlar. Kişilerin işsizlik ödeneği son dört (4) aylık prime esas kazanç aylık ortalamasına göre değişmekte olup maaş hesaplama sistemi ve ortalama brüt kazancın üzerinden örnek işsizlik maaşı hesaplaması aşağıdaki gibidir;
Son Dört (4) Aylık Prime Esas Kazancın Aylık Ortalaması Brüt Aylık İşsizlik Maaşı Damga Vergisi Net Aylık İşsizlik Maaşı
(a) (b) = (a) * %40 (c) = (b) *%0,759 (d) = (b) – (c)
10.008,00 (Asgari Ücret) 4.003,20 30,38 3.972,82

İşsizlik Maaşı Kaç Ay Alınır?

Sigortalı olarak çalışmakta iken işsiz kalan işçinin işsizlik ödeneğini almaya hak kazanması halinde sigortalı işsizin ne kadar süre işsizlik maaşı alacağı ise son 3 yıl içerisinde ödenen işsizlik prim süresine göre değişmektedir.
Son 3 Yıl İçerisinde Yatırılan İşsizlik Prim Günü İşsizlik Maaşı Alınacak Gün Sayısı
600 180 (6 Ay)
900 240 (8 Ay)
1080 300 (10 Ay)

İşsizlik Maaşını Kimler Alamaz?

İşsizlik sigortası kapsamında olmayan sigortalılardan başlıcaları;
  • Memurlar, Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu’na tabi çalışanlar,
  • Hakimler ve Savcılar Kanunu’na tabi çalışanlar,
  • Yüksek Öğretim Kanunu’na, Yüksek Öğretim Personel Kanunu’na tabi çalışanlar,
  • Bağ-kurlular (işsizlik sigortası yerine esnaf ahilik sandığı)
  • Hizmet akdine dayalı çalışmayanlar,
  • İşçi sendika ve konfederasyonları ile sendika başkanlıklarına seçilenler,
  • Bir veya birden fazla işveren tarafından çalıştırılan film, tiyatro, gösteri, ses, müzik, resim, heykel ve benzeri işlerde uğraşanlardan hizmet akdi ile çalışmayanlar,
  • Askerlik hizmetini er veya erbaş olarak yapanlar ile yedek subay okulu öğrencileri
  • Meslek lisesi veya yükseköğrenimde staja tabi tutulan öğrenciler,
  • Ceza infaz kurumunda çalıştırılan hükümlüler,
  • Türkiye ile sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde iş üstelenen işverenlerce yurtdışındaki işyerlerinde çalışmak üzere götürülen Türk İşçilerdir.

İşsizlik Maaşını Kesen Haller Nelerdir?

Sigortalı işsiz olarak nitelendirilen ve işsizlik maaşı almaya hak kazanan kişilerin almakta oldukları ödeneğin kimi hallerde sonlanma ihtimalleri vardır. Bunlar;
  • Kurumca teklif edilen mesleklerine uygun ve son çalıştıkları işin ücret ve çalışma koşullarına yakın ve ikamet edilen yerin belediye mücavir alanı sınırları içinde bir işi haklı bir nedene dayanmaksızın reddeden,
  • İşsizlik ödeneği aldığı sürede gelir getirici bir işte çalıştığı veya herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşundan yaşlılık aylığı aldığı tespit edilen,
  • Kurum tarafından önerilen meslek geliştirme, edindirme ve yetiştirme eğitimini haklı bir neden göstermeden reddeden veya kabul etmesine karşın devam etmeyen,
  • Haklı bir nedene dayanmaksızın Kurum tarafından yapılan çağrıları zamanında cevaplamayan, istenilen bilgi ve belgeleri öngörülen süre içinde vermeyen,
Sigortalı işsizlerin, işsizlik maaşı kesilir.

İşsizlik Maaşı Almak İçin Ne Kadar Süre Çalışmak Gerekmektedir?

Sigortalı işsizlerin, işsizlik maaşından faydalanabilmesi için sigortalıların son 3 yıl içerisinden en az 600 gün prim ödeyerek sürekli çalışmış olmaları gerekmekte olup hizmet akdinin sona ermesinden önceki son 120 gün hizmet akdine tabi çalışmış olmaları gerekmektedir.

İstifa Eden İşçi İşsizlik Maaşı Alabilir Mi?

İşsizlik maaşının temel kural kişinin kendi istek ve kusuru dışında işini kaybetmiş olmasıdır. Fakat sigortalı olarak çalışmakta olduğu işyerinden 'Ahlak ve İyi Niyet Kurallarına Uymayan Haller ve Benzerleri' olarak nitelendirilen ve işçinin haklı fesih nedeni sunan hallerden dolayı işten ayrılan işçi işsizlik maaşı alabilir. İşçiye haklı fesih sunan haller şu şekildedir;
  • İş sözleşmesinin yapıldığı sırada işverenin sözleşmede esaslı hususlardan birinde işçiyi yanıltırsa,
  • İşverenin, işçinin kendisi veya ailesinden biri hakkında şeref ve namusuna dokunacak sözler söylemesi veya cinsel tacizde bulunması,
  • İşveren, işçiye veya aile üyelerinden birine karşı sataşma, gözdağı veya kanuna karşı bir harekette bulunursa,
  • İşçinin başka bir işçi tarafından cinsel tacizde bulunması bunu işverene söylediği halde önlem alınmazsa,
  • İşçinin ücreti kanun hükümleri veya sözleşmeye uygun olarak hesaplanmaz ise,
  • Ücretin parça başı veya iş tutarı üzerinden olması kararlaştırıldığı hallerde işveren işçiye yapabileceğinden az tutarda iş verir, aradaki farkı zaman esasına göre işçiye ödemezse,
İşçinin, işinin haklı bir nedenle feshetme nedenlerdir. Bu nedenlerle işinden ayrılanlar işsizlik maaşı alabilirler.

İşsizlik Maaşı Başvurusunu Zamanında Yapmayan Hakkını Kaybeder Mi?

İşsizlik maaşı almak için işsiz kaldığı günden sonraki 30 gün içerisinde İŞKUR’a başvurmayan kişiler için 30 günlük süre hak düşürücü süre olmayıp, gecikilen süre için işsizlik maaşı ödenmez. Hak edilen toplam sürenin geri kalan günleri için işsizlik maaşı ödenir.

İşsizlik Maaşının Ödenme Tarihi nedir?

Sigortalı işsizin yapmış olduğu işsizlik ödeneği başvurusu izleyen ayın sonuna kadar sonuçlandırılır. Sigortalı işsiz, işsizlik maaşını, nüfus kâğıdı ile birlikte herhangi bir PTT şubesine başvurarak her ayın 5’inde alabilir.

İşsizlik Maaşı Çekme Süresi Nedir?

Sigortalı işsiz, işsizlik maaşını, nüfus kâğıdı ile birlikte herhangi bir PTT şubesine başvurarak her ayın 5’inde alabilir. Sigortalı işsiz işsizlik maaşını PTT’den 6 ay içerisinde çekmelidir.

İşsizlik Maaşı Gününde Alınmazsa Ne Olur?

İşsizlik maaşını çekme süresi 6 aydır. İşsizlik maaşı PTT’de sigortalı işsizin hesabına yatırıldıktan sonraki 6’ıncı ayının son gününe kadar alınmaz ise, işsizlik maaşı İŞKUR emanet hesaplarına geri gönderilir. İŞKUR’un emanet hesabına gönderilen işsizlik maaşı iadesinin alınabilmesi için sigortalı işsizin İŞKUR’a dilekçe ile müracaat etmesi gerekmektedir.

İşsizlik Maaşı Vekâletle Alınır Mı?

Sigortalı işsizlerin durumu İşsizlik maaşını PTT şubesinden çekmek için uygun değil ise vermiş oldukları vekâlet neticesinde vekâlet verdikleri kişi tarafından verilen vekâletname ile birlikte PTT şubesinden çekilebilir.

İşsizlik Maaşı İle Başka Ne Haklar Elde Ederim?

Sigortalı bir işte çalışmakta iken işsiz kalan sigortalının gerekli şartları sağlaması halinde sigortalı işsiz kapsamında tanımlanmaktadır. Sigortalı işsizin işsizlik sigortası kapsamında İŞKUR tarafından sunulan faydalanabileceği haklar mevcuttur. Bunlar;
  • İşsizlik maaşı,
  • İşsizlik maaşının alındığı süre boyunca, genel sağlık sigortası kapsamında olup bakmakla yükümlü olduğu kişilerin de genel sağlık sigortasından faydalanma,
  • Yeni bir iş bulma,
  • Mesleki geliştirme, edindirme ve yetiştirme eğitimlerine katılma,
hakları bulunmaktadır.

İşsizlik Maaşı Bittikten Sonra Sağlık Hakkından Yararlanma Devam Eder Mi?

Sigortalı işsizlerin işsizlik maaşı aldıkları süre zarfınca bakmakla yükümlü oldukları kişiler de dâhil olmak üzere genel sağlık sigortası kapsamında sağlık sigortasından faydalanma hakları vardır. İşsizlik maaşını aldıkları süre bitimi sonrasında ise sağlık hakkından yararlanma hakları bulunmamaktadır.

İşsizlik Maaşı Alma Kodları Nedir?

Sigortalının işsizlik sigortasından faydalanması için en önemli şart kendi istek ve kusuru dışında işini kaybetmiş olmasıdır. Bu nedenle sigortalılar işten çıkarıldıklarında çıkarılma neden olarak gösterilen kodlar burada önem taşımaktadır. Sigortalılar aşağıdaki kodlardan biri ile çıkış verilmesi durumunda işsizlik maaşı alabilirler;
Fesih Kodu SGK Fesih Nedeni
04 Belirsiz süreli iş sözleşmesinin işveren tarafından haklı sebep bildirilmeden feshi
05 Belirli süreli iş sözleşmesinin sona ermesi
12 Askerlik
15 Toplu işçi çıkarma
17 İşyerinin kapanması
18 İşin sona ermesi
23 İşçi tarafından zorunlu nedenle fesih
24 İşçi tarafından sağlık nedeniyle fesih
25 İşçi tarafından işverenin ahlak ve iyi niyet kurallarına aykırı davranışı nedeni ile fesih
27 İşveren tarafından zorunlu nedenlerle ve tutukluluk nedeniyle fesih
28 İşveren tarafından sağlık nedeni ile fesih
31 Borçlar Kanunu, Sendikalar Kanunu, Grev ve Lokavt Kanunu kapsamında kendi istek ve kusuru dışında fesih
32 4046 sayılı Kanunun 21. maddesine göre özelleştirme nedeni ile fesih
33 Gazeteci tarafından sözleşmenin feshi
34 İşyerinin devri, işin veya işyerinin niteliğinin değişmesi nedeniyle fesih

İşsizlik Maaşı Alındığı Sırada İŞKUR’a Bildirim Yapılması Gereken Haller Nelerdir?

Sigortalı işsizlerin işsizlik maaşı aldıkları süre içerisinde; aşağıda belirtilen
  • İkamet Adresinin Değişmesi,
  • Herhangi Bir Sosyal Güvenlik Kuruluşundan Yaşlılık Aylığı Alınması,
  • Yetkili Sağlık Kuruluşunca İstirahatli Kılınması,
  • Silahaltına Alınılması,
  • Yurtdışına Çıkılması,
  • Bir İşte Çalışmaya Başlanması veya Mahkeme Kararıyla İşe İade Edilmesi,
gibi durumların oluşması halinde 15 gün içerisinde en yakın İŞKUR birimine yazılı dilekçe ile veya Alo 170’e başvurmaları gerekmektedir. Durumun bildirilmemesi ve işsizlik maaşının ödenmeye devam etmesi halinde haksız ve yersiz yapılan ödemeler durumun tespit edilmesi sonrasında sigortalı işsizden yasal faizi ile geri alınır.

İşsizlik Maaşından Kesinti Yapılır Mı?

Sigortalı işsiz olarak nitelendirilen kişinin almakta olduğu işsizlik maaşından sadece damga vergisi kesilmekte olup başkaca bir vergi ve kesinti olmamaktadır. Damga vergisi oranı binde 7,59’dur.

İş Sözleşmesi Haklı Bir Nedenle Feshedilen İşçi, İşsizlik Maaşı Alabilir mi?

Sigortalı olarak çalışmakta olduğu işyerinden 'Ahlak ve İyi Niyet Kurallarına Uymayan Haller ve Benzerleri' olarak nitelendirilen ve işveren haklı fesih nedeni sunan hallerden dolayı işten çıkarılan işçi işsizlik maaşı alamaz. İşverene haklı fesih sunan haller şu şekildedir;
  • İş sözleşmesi yapıldığı sırada işçinin sözleşmedeki esaslı noktalardan biri için gerekeli vasıf ve şartları taşımadığı halde var olduğunu beyan etmesi,
  • İşçinin, işverenin kendisi veya ailesinden biri hakkında şeref ve namusuna dokunacak sözler söylemesi,
  • İşçinin başka bir işçiye tacizde bulunması,
  • İşçinin işverene veya işçilerden birine sataşması, işyerinde alkol veya uyuşturucu kullanması,
  • İşçinin işverenin güvenini kötüye kullanması, sırlarını açıklaması, hırsızlık yapması,
  • İşçinin izin almadan veya haklı bir neden olmadan artarda 2 işgünü, 1 ay içinde 2 defa herhangi tatilden sonraki ilk iş günü veya 1 ay içinde 3 işgünü işe gelmemesi,
  • İşçinin yapmasının zorunlu olduğu görevleri hatırlatıldığı halde yapmaması,
  • İşçinin iş güvenliğini tehlikeye düşürmesi, işyerindeki malı veya işyerinde bulunan makinaları veya başka maddeleri 30 günlük ücretiyle karşılamayacak derecede hasara uğratması,
İşçinin, işverence işinin haklı bir nedenle feshetme nedenlerdir. Bu nedenlerle işten çıkarılanlar işsizlik maaşı alamazlar.

İşsizlik Maaşı Dondurulur mu?

İşsizlik maaşı kimi hallerde dondurulur iken kimi hallerde dondurulmaz. Dolayısıyla işsizlik maaşı almakta iken çalışmaya başlayan sigortalılar için 2 durum mevcuttur. Bunlardan birincisi, sigortalı işsiz, işsizlik maaşı aldığı sırada işe girer fakat kanun ön gördüğü şartları yerine getirmeden tekrar işsiz kalır ise daha önce hak etmiş olduğu işsizlik maaşını süresini bu süre doluncaya kadar almaya devam eder. İkinci durum ise; sigortalı işsiz, işsiz maaşını aldığı sırada işe girer fakat kanun ön gördüğü şartların yerine getirilmiş olması sonrasında tekrar işsiz kalan sigortalı için yeni hak sahipliğinden doğan süre kadar işsizlik maaşı ödenecektir. ÖRNEK;
Ayten Hanım Mehtap Hanım
İşten Ayrılma Tarihi 10.03.2016 10.03.2016
Son 3 yılda ödenen prim günü 910 gün 910 gün
Elde edilen İşsizlik ödeneği günü 240 gün 240 gün
Yeni işe giriş tarihi 10.06.2016 10.06.2016
İkinci işten çıkış tarihi 10.08.2016 10.08.2018
Yukarıdaki örnekte aynı son 3 yılda aynı işsizlik primi ödeme güne sahip ve aynı tarihte işten ayrılan aynı tarihte işe bulan Ayten ve Mehtap Hanımlardan, Ayten Hanım; 10.03.2016 tarihinde işinden çıkarılmış yeni işe giriş yapmış olduğu tarih olan 10.06.2016’ya kadar 90 gün işsizlik maaşı almıştır. İşsizlik süresi dolmadan ikinci girdiği iş yerinden 10.08.2016 tarihinde çıkarılmıştır. Ayten hanım ilk işsizlik ödeneğinden toplamda 240 günden 90 günü kullanmış olup kalan 150 günlük işsizlik maaşını alabilecektir. Mehtap hanım ise, 10.03.2016 tarihinde işinden çıkarılmış 10.06.2016 tarihinde iş bulan Mehtap hanım bu süreye kadar 90 gün işsizlik maaşı almıştır. İşsizlik süresi dolduktan sonra ikinci girdiği işten 10.08.2018 tarihinde çıkarılmıştır. Dolayısıyla Mehtap Hanım eski hakkını kaybedecek fakat yeni girdiği işte son 120 hizmet akdine tabi olarak toplamda 720 gün işsizlik prim ödeme gününe sahip olduğu için yeni hak kazanacak ve toplamda 180 gün süre ile işsizlik sigortası kapsamında maaş alabilecektir.

Birden Fazla İşsizlik Maaşı Alınabilir Mi?

İşsizlik maaşının birden fazla alınmasında yasal bir engel bulunmamaktadır. Fakat işsizlik maaşının tekrar alınabilmesi koşulu ilk işsizlik maaşı aldığı tarihten sonra ikinci bir defa işsizlik maaşı alabilmek için tekrar işsizlik maaşı alma şartlarını taşıyarak işten ayrılmış olması gerekmektedir.

İşsizlik Maaşı Haczedilebilir Mi?

Sigortalı işsizin Sosyal Güvenlik Kurumundan almakta oluğu işsizlik maaşı, nafaka borçları dışında haciz veya başkasına devir ve temlik edilemez.

Haksız Yere İşsizlik Maaşı Almanın Cezası Nedir?

Sigortalı işsiz kendi kusuru ve bilgilerdeki eksiklik veya yanlışlık nedeniyle yapılan fazla ödemeleri yasal faizi ile birlikte geri ödemek zorundadır. Fakat ölen sigortalılar için ödenen yersiz sigorta ödeneği geri alınmaz.

Emekliler İşsizlik Maaşından Faydalanabilir Mi?

Emekli olduktan sonra hizmet akdine bağlı olarak bir işyerinde sosyal güvenlik destek primi ödeyerek çalışanlar, çalıştıkları bu süre zarfında hem kendilerinden işsizlik sigortası primi kesilmemesi, hem de işsizlik ödeneğinden yararlanılabilmesi için herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşundan yaşlılık aylığı alınmaması şartı nedeniyle, kendi istek ve iradeleri dışında işten çıkartılmış olsalar bile işsizlik maaşından yararlanamazlar.

İşsizlik Maaşı Alınan Günler Emeklilik Bakımından Hizmetten Sayılabilir Mi?

Sigortalı işsiz olarak nitelendirilen kişilerin ödeme süreleri de dikkate alınarak hesaplanan işsizlik maaşını aldıkları süre boyunca Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından sadece genel sağlık sigortaları yatırıldığı için işsizlik maaşı aldıkları zamanlarda geçen süreler emeklilik açısından hizmet süreleri olarak değerlendirilmez.

İşsizlik Maaşı Alırken Yurtdışına Çıkanların İşsizlik Maaşı Kesilir Mi?

Kişilerin işsizlik maaşları aldıkları sırada yurtdışına çıkmış olmaları İŞKUR’un çalışmaya hazır bulunma şartı ile bağdaşmadığı için sigortalı işsizin yurtdışına çıktığı tarihten itibaren işsizlik maaşı alma hakkı durur. Sigortalı işsizin yurtdışına çıkış öncesi dilekçe ile bu durumu İŞKUR’a bildirmesi halinde ise işsizlik maaşı durur kişinin geri dönüşü ile geri kalan süre devam eder. Durumun İŞKUR tarafından tespit edilmesi halinde ise kişiye yapılan yersiz ödemeler yasal faizi ile birlikte geri istenir.

Bağ-Kur’lular İşsizlik Maaşı Alabilir Mi? (4/B)

4/b (Bağ-Kur)’liler işsizlik maaşı kapsamında değildir. Fakat 4/b (Bağ-Kur)’liler için oluşturulan işsizlik sigortası ve maaşının bir benzeri esnaf ahilik sandığıdır. Esnafları yakından ilgilendiren Esnaf Ahilik Sandığının 2018 yılının başında kurulması beklenmekteydi. Fakat yayımlanan yasa ile başlangıç tarihi ertelenmiş Esnaf Ahilik Sandığının başlangıç zamanı 31.12.2023 olarak açıklanmıştır.

Memurlar İşsizlik Maaşı Alabilir Mi? (4/C)

4/c kapsamında çalışmakta olan memurlar çalışmakta oldukları süre boyunca adlarına işsizlik primi yatırılmadığı için görevlerinden istifa etmek suretiyle veya görevden ihraç edildiklerinde işsizlik maaşı alma hakları bulunmamaktadır.

Askere Gidenler İşsizlik Maaşı Alabilir Mi?

Askerlik hizmeti nedeniyle işten ayrılmış sigortalı çalışanlar, askerlikte geçen süreleri boyunca işsizlik maaşı alamazlar. Fakat askerlik hizmeti sonrasında işyerinden alacakları işten ayrıma bildirgesi ve ile terhis olduktan sonra 30 gün içerinde İŞKUR’a başvurarak işsizlik ödeneği için gereken diğer şartların sağlanmış olması koşuluyla işsizlik maaşı alabilirler. Terhis olduktan sonra başvuruda 30 günü geçirmiş olmak işsizlik maaşı için hak düşürücü bir süre değildir. Toplam işsizlik maaş süresi hakkından, gecikilen süre kadar kayba neden olur.

Evlilik Nedeniyle İşten Ayrılanlar İşsizlik Maaşı Alabilir Mi?

İşsizlik sigortasından yararlanmak için öncelikli şart kişinin kendi istek ve kusuru olmaksızın işini kaybetmiş olmasıdır. Evlilik nedeniyle işten ayrılan ya da ikametgâh değişimi gibi nedenlerle ayrılmak zorunda kalan kadın işçinin kıdem tazminatı almaya hak kazanmasına rağmen işini kendi isteği ile bırakmış olmasından dolayı işsizlik maaşı alma hakkı bulunmamaktadır.

Part-Time Çalışanlar İşsizlik Maaşı Alabilir Mi?

İş yerinde tam süreli olarak yapılan iş sözleşmelerindeki emsal sürenin üçte ikisine kadar yapılan çalışma kısmi süreli çalışma olarak adlandırılmaktadır. Kısmi süreli çalışan işçiler de tam süreli çalışan işçiler gibi kıdem tazminatı, yıllık izin ve hafta tatili haklarına sahiptir. İşsizlik maaşında ise durum farklı idi. Şöyle ki; işsizlik maaşının şartlarından biri işten ayrılmadan en az 120 gün boyunca prim ödeyerek sürekli çalışma şartı idi. Bu durumda kısmi süreli çalışan ay içerisinde eksik kalan günlerini isteğe bağlı olarak borçlanabilir ve işsizlik maaşından yararlanabilirdi. 7161 sayılı kanun ile 120 gün prim ödeyerek sürekli çalışmış olma şartının yerine hizmet akdine tabi olarak çalışmış olma şartının getirilmesi beraber kısmi süreli çalışanlar için diğer şartları taşıması koşuluyla borçlanma yapmadan işsizlik maaşından yararlanma hakları oluşmuştur.

Yaşı Beklemek İçin İşten Ayrılanlar İşsizlik Maaşı Alabilir Mi?

İstifa edilmesi halinde kıdem tazminatı almak için önemli ayrıntı işe giriş tarihidir. Sigortalılar için işe giriş tarihine göre değişkenlik gösteren sürelerde ki kadar sigortalılık süresini ve prim gün sayısını doldurduktan sonra işten ayrılıp kıdem tazminatı alma hakları vardır. Fakat bu yolla işten ayrılan kişilerin işsizlik maaşının ön önemli şartlarından bir olan kişinin kendi istek ve kusuru olmaksızın işini kaybetmiş olması şartını sağlamadığı için işsizlik maaşı alma hakları bulunmamaktadır.

Yetim Aylığı Alanlar İşsizlik Maaşı Alabilir Mi?

Ölen kişinin geride bırakmış olduğu kız ve erkek çocuklarına SGK tarafından sağlanan desteğe yetim aylığı denilmektedir. Geride kalan kız veya erkek çocukların kendi sigortalılıkları kapsamında gelir veya aylık bağlanmamış olması şartıyla;
  • Erkek çocuk, öğrenci değil ise 18 yaşına, lise eğitimde ise 20 yaşına, üniversite eğitiminde ise 25 yaşına kadar,
  • Kız çocuk yaşı ve eğitim durumu ne olursa olsun evlenene kadar,
  • Hem kız hem de erkek çocuk sağlık kurulu kararı ile çalışma gücünün %60’nı kaybetmiş ise sürekli,
Yetim aylığı almaya hak kazanır. İşsizlik maaşı adlığı sırada yetim kalan erkek veya kız çocuklardan yetim aylığı almakla ilgili şartları taşımaları şartıyla işsizlik maaşlarının kesilmesine yol açacak bir neden bulunmamaktadır. Çünkü işsizlik maaşı geçici bir ödenek olup çalışma durumu da esas alınarak kişiye en fazla 10 aya kadar kişiye verilecektir. Dolayısıyla diğer şartlarında taşınması şartıyla hem işsizlik maaşı hem de yetim aylığının alınmasında engel bir durum bulunmamaktadır. ÖRNEK; Bir fabrikada çalışan ve evli olmayan Fatma Hanım, 10.06.2017 tarihinde işten çıkarılmış, işsizlik ödeneği almak için gerekli şartları sahip olduğu için işsizlik maaşı almaktadır. 10.08.2017 tarihinde sigortalı olarak çalışmakta olan Fatma Hanımın babası Hasan Beyin vefat etmiştir. Hasan Beyin vefatı nedeniyle sosyal güvenlik kurumuna başvurarak yetim aylığı alma hakkı vardır.

İşsizlik Maaşı Prim Oranları Kaçtır?

İşsizlik sigortasından yapılacak ödemeleri, hizmet ve yönetim giderleri karşılanmak üzere işçinin prime esas aylık brüt maaşları üzerinden sigortalılardan %1, işverenden %2 ve Devlet adına %1 alınır. Kaynak: www.MuhasebeTR.com

2023 Yılı Vergi Dilimleri Ne Kadardır?

193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 103’üncü maddesinde yer alan gelir vergisine tabi gelirlerin vergilendirilmesine ilişkin tarife 01.01.2023 tarihinden geçerli olmak üzere yeniden güncellenmiştir. 2023 yılında uygulanacak yeni gelir vergisi tarifesi aşağıdaki gibidir;

Ücretliler İçin Uygulanacak 2023 Yılı Gelir Vergisi Tarifesi

Gelir Dilimi Vergi Oranı
70.000 TL'ye kadar Yüzde 15
150.000 TL'nin 70.000 TL'si için 10.500 TL, fazlası Yüzde 20
550.000 TL'nin 150.000 TL'si için 26.500 TL, fazlası Yüzde 27
1.900.000 TL'nin 550.000 TL'si için 134.500 TL, fazlası Yüzde 35
1.900.000 TL'den fazlasının 1.900.000 TL'si için 607.000 TL, fazlası Yüzde 40

Ücret Dışındaki Gelirler İçin Uygulanacak 2023 Yılı Gelir Vergisi Tarifesi

Gelir Dilimi Vergi Oranı
70.000 TL'ye kadar Yüzde 15
150.000 TL'nin 70.000 TL'si için 10.500 TL, fazlası Yüzde 20
370.000 TL'nin 150.000 TL'si için 26.500 TL, fazlası Yüzde 27
1.900.000 TL'nin 370.000 TL'si için 85.900 TL, fazlası Yüzde 35
1.900.000 TL'den fazlasının .1.900.000 TL'si için 621.400 TL, fazlası Yüzde 40

Vergi Dilimi Nedir?

Vergi dilimi, çalışanlar tarafından elde edinilen ücret üzerinden alınan gelir vergisi oranını belirleyen ve elde edinilen gelir toplamının yüzde kaç üzerinden vergiye tabi tutulacağını gösteren artan oranlı vergi tarifeleridir.

Gelir Vergisi Matrahı Nedir?

Çalışanların brüt maaşından SGK işçi payı ve işsizlik sigortası işçi payının düşülmesi sonucunda kalan bakiye tutar gelir vergisi matrahına esas olan tutar olarak adlandırılır. Bu tutar gelir vergisi matrahıdır.

Vergi Dilimi Tutarları Brüt Mü Net Mi Hesaplanır?

Vergi dilimini belirleyen tutar kümülatif vergi matrahıdır. Ücrete tabi çalışanların aylık tutarda elde ettikleri brüt ücret üzerinden hesaplanan SGK işçi payı (0,14) ve işsizlik sigortası işçi payı (0,01) çıkarılması sonrasında ortaya çıkan vergi matrahının aylar itibariyle artışını gösteren ve gelir vergisi matrahına esas gelirler toplamını ifade tutar ise kümülatif vergi matrahıdır. Kümülatif vergi matrahları da gelir vergisi tarifelerini ve bu tarifelere ait vergi dilimlerini gösterir. Dolayısıyla vergi dilimine ait tarifelerin hesaplanmasında esas olan tutar brüt ücret üzerinden bulunur.

Kümülatif Vergi Matrahı Nedir?

Kümülatif vergi matrahı sigortalı olarak çalışmakta olan sigortalıların bir takvim yılı içerisinde gelir vergisi konu olan ödemelerinin oluşturduğu toplam tutar bazındaki gelir vergisi matrahlarıdır.

Vergi Dilimi Ne Zaman Sıfırlanır?

Sigortalı olarak çalışmakta olan kişilerin yıl içerisinde yaptığı iş değişiklikleri neticesinde eski çalıştıkları son aydaki kümülatif vergi matrahlarının yeni çalışmaya başladıkları yerde dikkate alınıp alınmayacağı farklı yorumlamalara neden olan bir konudur. Konu kişinin iş değişikliği yaptığı yerin aynı işverene bağlı olup olmadığına göre değişmektedir.

Yeni işyerinden vergi matrahı sıfırdan başlar.

Yıl içerisinde iş değiştiren sigortalı personelin yeni bir iş yerinde sigortalı olarak işe başlaması halinde çalışmakta olduğu eski işyerindeki kümülatif vergi matrahı yeni işyerinde dikkate alınmaz. Yeni işyerinde kümülatif vergi matrahı sıfırdan başlar.

Aynı işverene ait farklı bir şubede çalışmaya başlayan personelin vergi matrahı sıfırdan başlamaz.

Sigortalı olarak çalışmakta olan kişinin aynı işverenin farklı bir şubesinde işe başlaması halinde kümülatif vergi matrahı sıfırdan hesaplanmaz. Eski şubesindeki vergi matrahı yeni şubesinde de hesaplanmaya dahil edilir.

Askerlik veya emeklilik nedeniyle işe giriş çıkışlarda vergi matrahı sıfırlanmaz.

Çalışmakta oldukları işyerinden askerlik veya emeklilik nedeniyle işten ayrılan sonrasında tekrar aynı iş yerinde çalışmaya başlayan personellerin vergi matrahları sıfırdan başlatılmayacak olup mevcut gelir vergisi matrahları üzerinden devam edecektir.

Gelir Vergisi Dilimleri Nasıl Hesaplanır?

Gelir vergisi oranları; % 15, % 20, % 27, % 35 şeklinde olup bu oranlara 2021 yılı itibariyle % 40’da gelir vergisi dilimi eklenmiştir. Bu oranlara tekabül eden gelir miktarı tarifeleri ise her sene başında Maliye Bakanlığı tarafından yeniden belirlenmektedir. Belirlenen gelir miktarına tekabül edecek şekilde kişilerce ödenecek gelir vergisi belirlenir. Gelir vergisi dilimlerine ilişkin hesaplama yöntemi ve hesaplanmaya ilişkin örnekler aşağıdaki şekildedir;
Brüt Maaş (A) A
SGK İşçi Payı (B) B = A X 0,14
İşsizlik Sigortası İşçi Payı (C) C = A X 0,01
Vergi Matrahı (D) D = A - (B+C)
Aylık Gelir Vergisi (E) E = D X 0,15 (*)
Damga Vergisi (F) F = A X 0,00759
Kümülatif Vergi Matrahı (G) G = [ A - (B+C) ] + Önceki Aylar Vergi Matrahları
Net (H) H = A - (B+C+E+F)
Asgari Geçim İndirimi (I) I
Toplam Ele Geçen (J) J = H + I
(*) Aylık gelir vergisi hesaplanırken ilgili tutarın çarpım dilimi kümülatif vergi matrahı tutarına göre belirlenir. Gelir vergisi hesaplamasında çarpım tutarı % 15 ile başlar, kümülatif vergi matrahına göre % 20, %27, %35 ve %40 olarak devam eder.

Ücretliler İçin Uygulanacak 2022 Yılı Gelir Vergisi Tarifesi

Gelir Dilimi Vergi Oranı
32.000 TL'ye kadar Yüzde 15
70.000 TL'nin 32.000 TL'si için 4.800 TL, fazlası Yüzde 20
250.000 TL'nin 70.000 TL'si için 12.400 TL, fazlası Yüzde 27
880.000 TL'nin 250.000 TL'si için 61.000 TL, fazlası Yüzde 35
880.000 TL'den fazlasının 880.000 TL'si için 281.500 TL, fazlası Yüzde 40

Ücret Dışındaki Gelirler İçin Uygulanacak 2022 Yılı Gelir Vergisi Tarifesi

Gelir Dilimi Vergi Oranı
32.000 TL'ye kadar Yüzde 15
70.000 TL'nin 32.000 TL'si için 4.800 TL, fazlası Yüzde 20
170.000 TL'nin 70.000 TL'si için 12.400 TL, fazlası Yüzde 27
880.000 TL'nin 170.000 TL'si için 39.400 TL, fazlası Yüzde 35
880.000 TL'den fazlasının 880.000 TL'si için 287.900 TL, fazlası Yüzde 40

Ücretliler İçin Uygulanacak 2021 Yılı Gelir Vergisi Tarifesi

Gelir Dilimi Vergi Oranı
24.000 TL'ye kadar Yüzde 15
53.000 TL'nin 24.000 TL'si için 3.600 TL, fazlası Yüzde 20
190.000 TL'nin 53.000 TL'si için 9.400 TL, fazlası Yüzde 27
650.000 TL'nin 190.000 TL'si için 46.390 TL, fazlası Yüzde 35
650.000 TL'den fazlasının 650.000 TL'si için 207.390 TL, fazlası Yüzde 40

Ücret Dışındaki Gelirler İçin Uygulanacak 2021 Yılı Gelir Vergisi Tarifesi

Gelir Dilimi Vergi Oranı
24.000 TL'ye kadar Yüzde 15
53.000 TL'nin 24.000 TL'si için 3.600 TL, fazlası Yüzde 20
130.000 TL'nin 53.000 TL'si için 9.400 TL, fazlası Yüzde 27
650.000 TL'nin 130.000 TL'si için 30.190 TL, fazlası Yüzde 35
650.000 TL'den fazlasının 650.000 TL'si için 212.190 TL, fazlası Yüzde 40
Kaynak: www.MuhasebeTR.com